söndag 3 augusti 2014

Ett riktigt jobb - vad är det?

Under mitt förra yrkesliv i forskarvärlden fick jag vid ett par tillfällen höra folk tala om "ett riktigt jobb" med meningen att forska inte var ett riktigt sådant. Vad är då ett riktigt jobb? Har jag ett riktigt jobb nu? Vad jag förstått från folks kommentarer är nog ett riktigt jobb ett som har följande egenskaper:
  • Man producerar något som kan användas eller utför en tjänst som är till nytta för samhället. 
  • Man måste utföra detta jobb på given tid och plats och någon kontrollerar att detta verkligen sker.
  • Man måste producera på jobbet, annars märks det och sanktioner införs. 
Utifrån ovanstående kriterier tycker jag nog att jag har ett riktigt jobb just nu. Men det tycker jag att jag hade förut också. Skillnaden mellan forskarjobbet och läkarjobbet är tidsaspekten och punkt nummer två. Som forskare bestämmer man själv sin arbetsdag vilket gör att de flesta jag känner jobbar jättemycket. Det tar lite mer tid inom forskarvärlden innan sanktioner införs mot någon som inte producerar. Å andra sidan kan man vara hur duktig som helst där utan att få en fast tjänst eller ens tidsbegränsad anställning. Som läkare märks det efter en timme eller mindre om du inte har gjort det som ska göras. Och gott om jobb verkar det också finnas. Jag har inte riktigt tänkt färdigt men stor skillnad är det mellan förra yrket och det här. Dock tycker jag att båda är "riktiga jobb"! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar