fredag 5 september 2014

Humor

Jag jobbar just nu på en tung avdelning med psykiskt sjuka patienter. Patienterna mår ofta dåligt och man lyssnar på patienter som är ledsna och har mycket ångest. Trots detta trivs jag rätt bra. Helt otroligt när jag tänker på det. Vad som gör att det känns helt ok att gå till jobbet undrar jag. Avgörande är att det är en fungerande personalgrupp med god sammanhållning. Mycket humor (konstigt nog) finns det och man skrattar en hel del. Kanske är det så att just humorn är räddningen för att orka. Jag skulle åtminstone inte ta mig genom dagarna utan den.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, men tänker också att prestige kan förstöra stämningen på arbetsplatser. En prestigelös organisation där man vågar göra fel lyfter stämningen och också kompetensen, tycker jag. Kul att du trivs, jag tycker också psyke är spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psykiatri är spännande. Men ack så hemskt att vara överläkare där jag är. Många är kroniskt suicidala och ändå måste de ju ut i samhället för att inte totalt institutionaliseras. Jo det där med prestigelöshet tror jag också är viktigt. Som det nu är så säger jag rätt ut på en gång om jag är osäker. Det märkt ju säkerligen ändå så ingen idé att låtsat :).

      Radera
  2. Ja fy, jag ser alltid till att ha backup innan jag skickar hem de kroniskt suicidala, men tycker ändå det är läskigt, skulle känna mig ansvarig om något hände.

    SvaraRadera